وانت جدید تویوتا با همه فرق دارد / نه بنزینی است، نه برقی / عکس

امیرمسعود عابدین: تویوتا همچنان یکی از معدود خودروسازانی است که به پیشرانههای پیل سوختی هیدروژنی متعهد مانده است؛ علاوهبر فروش سدان هیدروژنی میرای در کالیفرنیا، این خودروساز همچنین در حال توسعه یک سیستم FCEV جدید است که باید ۲۰ درصد کارآمدتر باشد و بر روی نسل بعدی کرولا نصب خواهد شد؛ کرولا همچنین با پیشرانههای احتراق خالص، هیبریدی و برقی نیز در دسترس خواهد بود. در نمایشگاه امسال SEMA در لاس وگاس، تویوتا با کانسپت تاکوما H۲-Overlander، یک پیکاپ آفرودی سازگار با محیط زیست، علاقه خود به قوای هیدروژنی را دوباره نشان داده است.
پیکاپ H۲ اُوِرلندر توسط تویوتا ریسینگ دِوِلوپمنت (Toyota Racing Development – TRD)، همان تیمی که روی موتورهای V-۸ ناسکار کار میکند، طراحی و ساخته شده است. این تیم پلتفرم TNGA-F تاکوما را با پیشرانه میرای ترکیب میکند. پیل سوختی نسل دوم مستقیما از آن سدان گرفته شده و با سه مخزن هیدروژن با ظرفیت کلی ۶ کیلوگرم جفت شده است که درون ریلهای شاسی پیکاپ نصب شدهاند.
مشخصات فنی و نوآوریها
این پیکاپ همچنین دارای یک بسته باتری لیتیوم یونی ۲۴٫۹ کیلووات ساعتی است، در حالی که چرخها توسط یک موتور جلویی با قدرت ۳۰۱ اسب بخار و یک موتور عقب با قدرت ۲۵۲ اسب بخار به حرکت در میآیند. خروجی ترکیبی ۵۴۷ اسب بخار از طریق یک دیفرانسیل لغزش محدود در جلو و یک دیفرانسیل قفلشونده الکترونیکی در عقب منتقل میشود. سیستم خنککننده سفارشی برای سامانههای هیدروژنی و برقی، از ترکیبی از قطعات تاکوما TRD پرو و لکسوس RZ ساخته شده است.
تویوتا شاسی و سیستم تعلیق H۲ اُوِرلندر را تقویت کرده و یک کیت TRD (TRD billet long-travel kit) نصب کرده که شامل کمک فنرهای فاکس ۲.۵ پرفورمنس اِلیت سریز (Fox ۲.۵ Performance Elite Series shocks) میشود. ترمزهای جلو نیز از توندرا گرفته شدهاند، در حالی که رینگهای ۱۷ اینچی مِتود رِیس (Method Race) مجهز به تایرهای آفرودی ۳۵ اینچی جنرال گربِر (General Grabber) هستند.
قابلیتهای منحصر به فرد اُوِرلندر

H۲ اُوِرلندر همچنین دارای یک سیستم بازیابی آب اگزوز هوشمند است که به گفته تویوتا، ثبت اختراع آن در دست اقدام بوده و از این واقعیت استفاده میکند که تنها محصول جانبی یک سیستم پیل سوختی هیدروژنی، آب است. این سیستم، آب تولید شده توسط واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن را جمعآوری و فیلتر میکند که میتواند برای فعالیتهای کمپینگ مانند شستشو و دوش گرفتن استفاده شود. (هرچند، تویوتا نوشیدن این آب را توصیه نمیکند.)
کانسپت تاکوما دارای یک منبع تغذیه ۱۵ کیلوواتی است که میتواند یک محل کمپینگ را برقرسانی کند یا به گفته تویوتا، میتواند برای شارژ همزمان دو خودروی برقی از طریق دو پریز NEMA ۱۴-۵۰ استفاده شود.
بهروزرسانیهای ظاهری و تجهیزات کمپینگ

تویوتا علاوه بر تعویض کامل پیشرانه بنزینی تاکوما، ارتقاهای ظاهری نیز به این پیکاپ داده که آشکارترین آنها، سیستم ذخیرهسازی سفارشی نصب شده بر روی قسمت بار است، با پنلهای فیبر کربن بازیافتی که به سمت بالا باز میشوند تا تمام تجهیزات لازم کمپینگ، از جمله کبابپز و یخچال را نمایان سازند. H۲-Overlander همچنین به سپرهای سنگین با قلابهای بکسل داخلی و یک وینچ در جلو مجهز است. نورپردازی کمکی فراوانی در اطراف وجود دارد، از جمله یک نوار نوری در سپر جلو و هفت چراغ دایرهای روی سقف.
منبع: caranddriver
۵۸۳۲۲



