نوشتن رپورتاژ و انتشار در یک رسانهٔ معتبر، همچون یک بمب عمل میکند و سریعتر از آنچه فکرش را بکنید، شما را به اهداف تبلیغاتیتان میرساند. امروزه افراد بسیاری از این روش بازاریابی کارآمد و مؤثر استفاده میکنند، اما این رپورتاژنویسی و خرید رپورتاژ فوت و فن خاص خود را دارد که مطمئناً همه از آن مطلع نیستند.
اولین مرحلهٔ انتشار رپورتاژ آگهی در سایت معتبر، نوشتن متن رپورتاژ است. متن رپورتاژ برای مؤثر واقعشدن، باید باکیفیت باشد. نوشتن یک متن باکیفیت خیلی هم دشوار نیست. در این مقاله رازهای نوشتن متن برای یک رپورتاژ موفق را یاد میگیرید. لطفاً تا پایان همراه ما باشید.
نحوهٔ نوشتن رپورتاژ
بهتر است بدانید رپورتاژ یک متن تبلیغاتی است، اما مردم و جامعهٔ هدف نباید از این موضوع خبردار شوند. شما هر کاری میکنید که جنبهٔ تبلیغاتی رپورتاژ را کمرنگ کنید. در عین حال باید طوری آنها را کنجکاو کنید که به فضای موردنظر شما بیایند. فضای موردنظر همان سایت شماست که محصولات و خدماتتان را در معرض دید قرار دادهاید. لینکهای موجود در متن رپورتاژ، راه رسیدن به سایت شما هستند. حالا شما باید کاری کنید که کاربر حتماً بر روی لینکها کلیک کند. خُب این همان موضوعی است که در این مقاله به آن پرداختهایم، یعنی یاد بگیرید چطور رپورتاژ بنویسید. بد نیست قبل از هرچیز، تعریف مختصری از رپورتاژ را هم مطالعه کنید.
- رپورتاژ چیست؟
رپورتاژ یا ریپورتاژ آگهی، یک روش قدیمی تبلیغات و بازاریابی است. در گذشته متن رپورتاژ در رسانههای مختلف از قبیل مجله منتشر میشد، اما امروزه رپورتاژ آگهی بیشتر بهسمت سایتها و لینکدهی از رسانههای معتبر در بستر اینترنت سوق داده شدهاست. در متن رپورتاژ، مطالب آموزشی و گاهی خبری درج میشود. در لابهلای این مطالب، به مخاطب یک پیشنهاد خرید زیرکانه نیز داده میشود.
- چرا متن رپورتاژ نباید تبلیغاتی باشد؟
مردم در دنیای امروزی و حتی در گذشته، دیدگاه چندان مثبتی به تبلیغات نداشتهاند. درواقع با یک دید منفی به تبلیغات نگاه کرده و احتمالاً به محتوای تبلیغات بیتوجه هستند. حتی در مواردی نسبتبه محصول خاصی که تبلیغ میشود، موضِع مخالف و منفی دارند. اصول نوشتن رپورتاژ هم همین است، یعنی کاری کنید که متن شما بهعنوان یک تبلیغات وقتگیر و جانبدارانه دیده نشود.
- قانون 30/70 را رعایت کنید
اگر بخواهیم خیلی ساده موضوع اهمیت پنهان کردن جنبهٔ تبلیغاتی در متن رپورتاژ را توضیح دهیم، باید قانون 70/30 را درمورد متن رپورتاژ رعایت کنید. به این معنی که 70 درصد از متن شما باید حاوی مطالب مفید و آموزنده باشد و تنها 30 درصد آن به تبلیغات اختصاص داده شود. آن هم تبلیغاتی غیرمستقیم و زیرکانه. با کمک مطالب زیر، چنین مهارتی را بهدست میآورید:
راز اول: تیتر رپورتاژ راه ورود به متن شماست؛ بیشتر به آن اهمیت بدهید
مهمترین نکته در رپورتاژ آگهی، تیتر آن است. درواقع هر اندازه متن باکیفیتی بنویسید و تمام اصول رپورتاژنویسی را هم رعایت کرده باشید، اگر تیتر جذاب نباشد، کاربر وارد متن شما نمیشود. اگر عامیانه بگوییم، تیتر شما باید همانند یک قلاب مخاطب را صید کند، اما چرا این مسئله مهم است؟
دقت داشته باشید که متن رپورتاژ در رسانهٔ موردنظر شما و در کنار تعداد زیادی متن با ارزش منتشر یا چاپ میشود. مخاطب هم وقت زیادی ندارد و معمولا بر روی محتوایی که ترغیبکننده باشد، کلیک میکند. ترغیبکننده از این نظر که تیتر باید حاوی متن مهمی برای کاربر باشد. دوم اینکه تیتر نیز نباید تبلیغاتی باشد. دو نمونه تیتر زیر را ببینید:
تیتر اول: "خرید بک لینک از آپ بک لینک " تیتر دوم:"بهترین جایگزین های موز یا ماز moz در سال 2023". مورد اول بهطور علنی به مخاطب میگوید که بیایید از فلان جا خرید کنید. قطعا مورد دوم هم خرید بک لینک از آپ بک لینک را را هدف قرار داده است، اما مخاطب با امید یادگیری اصول انتشار بک لینک وارد آن میشود و حتماً باید به چنین هدفی دست یابد، یعنی قانون 70/30 باید رعایت شده باشد.
راز دوم: صادق باشید و اطلاعات صحیح به مخاطب بدهید
نکتهٔ مهم در تولید محتوا رپورتاژ، صادق بودن نویسنده است. این صداقت باید هم در ارتباط معنایی بین عنوان و متن اصلی رپورتاژ وجود داشته باشید و هم در تبلیغاتی که انجام میشود. مطمئن باشید مخاطب بیارتباط بودن متن رپورتاژ با عنوان را خیلی سریع تشخیص میدهد و از صفحهٔ موردنظر خارج میشود. همچنین اگر اطلاعات یک متن بهدردنخور و اشتباه باشد، مخاطب بههیچعنوان به پیشنهاد خرید درجشده در متن اعتمادی نخواهد داشت و مورد آخر داشتن تسلط بر موضوع است. اگر نویسنده موضوعی را بهطور کامل درک نکرده و دانش کافی دربارهٔ آن ندارد، چطور میتواند به مخاطب چیزی یاد بدهد، بنابراین بهعنوان یک نویسنده، همواره باید صادق و مسلط بر موضوع باشید.
راز سوم: انتخاب رسانه برای رپورتاژ
مورد سوم که به اصول رپورتاژنگاری مرتبط است، انتخاب رسانه و نوشتن متن متناسب با آن رسانه است، یعنی شما باید متنی بنویسید که با حال و هوای رسانهٔ موردنظر تناسب داشته باشد. لحن نوشتن رپورتاژ و مرتبط بودن آن با فضای رسانه تأثیر بیشتری در پذیرش از سوی مخاطب دارد. درنهایت اینکه نباید از مخاطبان رسانه غافل شوید. رسانهای را انتخاب کنید که مخاطبان آن به محتوای شبیه به محتوای سایت شما علاقه و در بهترین حالت نیاز داشته باشید.
راز چهارم: مختصرنویس باشید و در صورت لزوم، به متن خود چاشنی اضافه کنید
فرض میکنیم تمام اصول سئو در نوشتن رپورتاژ را رعایت کردهاید، متن شما عنوان جالبی دارد و به مخاطب را به خواندن ترغیب کردهاست و حتی محتوای شما به اندازهٔ کافی مفید و آموزنده و به دور از رنگ و روی تبلیغاتی است. آیا به حوصله و وقت کاربر فکر کردهاید؟ نوشتن یک متن طولانی بدون استفاده از تصاویر، ویدیو، جدول و مواردی از این دست بهطور قطع برای همه خستهکننده است، بنابراین شما باید تا حد امکان محتوایی خلاصه بنویسید و در متن خود از چاشنیهایی مثل تصاویر مرتبط و جذاب استفاده کنید.
استفاده از چاشنی به ویژه در متنهای نسبتاً طولانی (به اقتضای موضوع گاهی متنها نسبتاً طولانی نوشته میشود) از خستهشدن کاربر جلوگیری میکند و باعث میشود کاربر تا انتهای متن شما را مطالعه کند.
راز پنجم: داستان بنویسید
وقتی صحبت از داستاننویسی میشود، منظورمان نوشتن یک داستان پر از آرایههای ادبی نیست. هر متن شما باید حالتی داستانگونه داشته باشد. به این معنی که قسمتهای مختلف متن به هم مرتبط باشند و به اصطلاح ساختاری منسجم داشته و مخاطب پس از خواندن هر بخش، برای مطالعهٔ بخش بعدی کنجکاو شود.
سخن پایانی
در این مطلب راجعبه برخی اصول رپورتاژنگاری بالاخص نوشتن متن رپورتاژ صحبت کردیم. با توجه به هزینهٔ رپورتاژ و صرف زمان برای این کار، بهتر است این کار را بهصورت جدی و حرفهای انجام دهید. شما میتوانید از پلتفرمهای تولید محتوا همچون پلتفرم استفاده کنید. در این صورت هم از بابت تخصصی و جذاب بودن مطالب مطمئن هستید، هم در خصوص انتخاب رسانه و بازدهی نهایی درج رپورتاژ خاطرجمع خواهید بود. امیدوارم از مطالب این مقاله بهره برده باشید.
منبع : مشرق نیوز